Icon Icon

الخميس، 25 نوفمبر 2010

احلام اليقظة



بعد ماعرف ( شقيان ) النتيجة وانه الاول على الدفعة ...... وحس انه بدأ اول خطوة فى طريق احلامه اللى حلمها كلها ..... اول حاجة عملها بعد كدا ..... اتصل بحبيبته ( نور) ..... مسك التليفون وبكل لهفة

- الو .... ( نور ) ... انا نجحت ..... والاول على الدفعة يا حبيبتى .
- مبروك ياحبيبى .... مبرووووووووووووووك ..... انا فرحانة اوى

( نور ) دى بقى حبه الاول والاخير ...... هى الحاجة الجميلة فى حياة ( شقيان ) . واقفة جنبه ومهونة عليه مرار لدنيا ... من الاخر هى نور حياته ...... المهم نرجع للمكالمة العاطفية دى ..... معلش اصلى بموت فى الرومانسية .

وبمنتهى الحب والرومانسية . وبصوت حنين قالها ( شقيان )
- نجاحى ده نتيجة دعواتك ووقوفك جنبى ياقلبى ..... جامد الواد ( شقيان ) ده عنده احساس .
وهى بكل احساس
- انا حسا ان انا اللى نجحت ياحبيبى وطايرة من الفرحة .
- انا كدا مش هستنى لا قوة عاملة ولا هقف فى طابور البطالة عشان استنى وظيفة ( قالها وهو كله امل ويقين ... معلش حماس الشباب )
ان شاء الله هتعين معيد ونبداء حياتنا سوى ...... واول ما استلم جواب التعين ..... هكون عندكم فى البيت .
هى عملت نفسها مش فاهمة حاجة ..... ولا فاهمة قصده ايه من هكون عندكم فى البيت قال يعنى خلاص وردت
- هتيجى تعمل ايه ؟؟ .
- هاجى اطبخلكم .... ( قالها بضحكة جميلة ) ... يعنى هاجى اعمل ايه ... هاجى اقابل عمى واطلب ايدك منه عشان تبقى معايا على طول .
- وانا اعمل نفسى مكسوفة ..... ولما بابا يجى ياخد رائى ....ابص فى الارض واسكت
- ههههههههه ..... وساعتها يقولوا السكوت علامة الرضا ....... انا هسيبك دلوقت عشان اشوف مظلوم فين واروح البيت افرحهم
- ماشى ياحبيبى .... خد بالك من نفسك

قفل ( شقيان ) الموبايل وراح يدور على ( مظلوم ) ...... وهو ماشى سمع صوت ضحكة عالية من اخر الدنيا ..... راح عليها ...... اصلها دى ضحكة ( مظلوم ) ضحكة مميزة اقوى .... وجه من وراه وقاله .
- مش هتبطل الضحكة دى .
- اهلاااااااااااااااااااااا يابنى .... لو بطلتها شخصيتى تتمحى ..... عملت ايه فى النتيجة ؟ .
- نجحت .... والاول على الدفعة .
- ياجااااااااااااااااااااااااامد ...... تصدق لو مكنتش انت عملتها كنت انا هعملها ...... بس انا قولت اسيبهالك انت اولى ..... وطبقا لمقوله حب لأخيك ما تحب لنفسك .
- طب يا لمض ..... انت عملت ايه ؟؟؟؟ .
- العادى بتاعى ..... الاول عليك ..... ههههههههه ...... قالها وضحك ضحكة عاليا .... كان ( شقيان ) هيضربوا ..... خلاص خلاص .... مقبول زى كل سنة .... هو الواحد مايعرفش يهرج معاك .
- طب يلا عشان نروح ... عايز افرحهم ف البيت .

وخدو بعضهم ومشيوا ... وهما فى طريقهم للبيت ..... قعد ( شقيان ) يحلم ويحكى ( لمظلوم ) احلامه وقد ايه تعب عشان ينجح ويطلع الاول ..... وانه فرحان اوى انه هيتعين فى الجامعة على طول معيد ...... لان ده كان حلم حياته ..... ومش هيتمرمط عشان يشتغل ..... وناس تبيع وتشترى فيه .... واكتر حاجة كانت مفرحا ( شقيان ) انه هيعوض تعب و صبر ابوه عم ( صابر ) طول السنين اللى فاتت . وهيكون فى وظيفة محترمة بجهده وتعبه .... طول عمره بيحلم بيها .


ياترى حلم ( شقيان ) ده هيتحقق ؟؟؟؟ ده فى اللى جى استنونى

2 التعليقات:

طموحى الجنة يقول...

تحفه

bella يقول...

هاههاها وربنا معاه بجد اتشوقت اعرف اللي حيحصل......... اه على فكره حبيبتو ديه مش نور بل ظلاااااااااااام كبير هاههاههاها ..........